De technische kant van programmatic advertising

Programmatic advertising is onze expertise. Hiermee kunnen we uw advertentie één op één aan de juiste doelgroep tonen. Onder programmatic adverteren vallen verschillende technieken en systemen. In dit blog leggen we u precies uit hoe programmatic advertising in elkaar zit.

De aanbodzijde van het systeem

De aanbodzijde van het programmatic ecosysteem is voor u als adverteerder in principe het belangrijkst. Dit zijn de plaatsen waar uw advertentie getoond wordt. Misschien heeft u zelf specifieke wensen over bepaalde kanalen waar u wel (of juist niet) wilt adverteren. Wij denken met u mee en kunnen een advies samenstellen dat perfect bij uw doelgroepprofiel past.

Ad networks en saleshouses

De aanbieders zijn publishers of exploitanten. Dit zijn de partijen die over advertentieruimte beschikken. Dat zijn websites of apps, zoals NU.nl of Buienradar.nl. Zij stellen displayruimte ter beschikking aan adverteerders. Maar er zijn ook partijen die de advertentieruimte van verschillende partijen bundelen en als intermediair fungeren. Deze partijen kunnen door het volumevoordeel efficiënter handelen. Deze intermediairs aan de aanbodzijde noemen we ad networks of saleshouses. Deze partijen brengen hun aanbod bij elkaar in een zogenaamd sell-side platform (SSP).

Dit sell-side platform communiceert via een ad exchange met een demand-side platform. Voor elke advertentiepositie wordt op deze manier een unieke match gemaakt met een vraag aan de andere zijde van het systeem.

Realtime bidding

Door te kijken naar het aanbod van advertenties aan de ene kant en het profiel van een websitebezoeker aan de andere kant, wordt door middel van realtime bidding ter plaatse bepaald of een advertentie wel of niet aan een bezoeker wordt getoond. Volledig geautomatiseerd. Daarbij spelen vele factoren een rol, zoals de kenmerken van de bezoeker (op welk device is deze actief, wat is het online gedrag van deze bezoeker) of externe invloeden (wat is de temperatuur vandaag, hoe laat is het). Zo ontstaat een zo maximaal mogelijke match tussen een bezoeker en een adverteerder, tegen zo efficiënt mogelijke kosten.

Razendsnel keuzes maken

Op het moment dat u een webpagina of een app laadt, waarop display-advertenties worden aangeboden, bekijkt deze ad exchange razendsnel welke informatie er over u bekend is. Denk aan de browser die u gebruikt, het besturingssysteem (zoals Android of IOS), maar ook uw browsegeschiedenis indien u daar toestemming voor hebt gegeven. Daarbij worden ook omstandigheden als het tijdstip, het weer of de locatie waar u zich bevindt meegenomen.

Al deze informatie wordt samengebundeld en gekoppeld aan een vraag in het demand-side platform die hier goed bij past. Vervolgens wordt er door de verschillende vragende partijen in het demand-side platform een bod gedaan op deze advertentiepositie en de hoogste bieder wint. Dit proces verloopt volledig geautomatiseerd en vindt plaats in die ene miliseconde dat u uw webpagina laadt.

Ad Exchanges

In het programmatic ecosysteem vinden we tussen de aanbod- en vraagzijde (of SSP’s en DSP’s) in de zogenaamde ad exchanges. Deze zorgen dat vraag en aanbod geheel geautomatiseerd zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Er zijn vele grote ad exchanges en This Play Media is bij meer dan 30 van deze partijen aangesloten. Dit heeft als resultaat dat wij enorm scherp kunnen targeten en inkopen.

Meer aanbod is voordelig

Wanneer wij een match moeten maken tussen onze vraag en het beschikbare aanbod is het voordelig als het aanbod zo groot mogelijk is. Dat vergroot de kans dat we voor een lagere prijs de doelgroep kunnen bereiken.

Voorbeelden van ad exchanges zijn ppNexus, AOL, Microsoft Ad Exchange, Rubicon Project Exchange, Smaato en DoubleClick Adx. Er bestaan speciale exchanges voor specifieke content. Zo bestaan er exchanges waar alleen video’s worden verkocht.

Messcherp targeten

Doordat wij bij zo veel ad exchanges zijn aangesloten, kunnen we uw advertenties op veel verschillende factoren targeten. Zo kunnen we op geografisch niveau alle kanten op. Het is bijvoorbeeld mogelijk om Nederlanders in het buitenland te targeten. Perfect als u de zakelijke reiziger of het gepensioneerde echtpaar in de Spaanse zon als doelgroep heeft. Of wilt u alleen rond de vestiging van een concurrent targeten? Geen probleem.

Spel van vraag en aanbod

Het scherp targeten vraagt beheersing van het spel van vraag en aanbod. Aan de ene kant is er een adverteerder, die zijn advertentie tegen zo min mogelijk kosten wil tonen aan een gespecificeerde doelgroep, mogelijk ook nog onder bepaalde omstandigheden. Aan de andere kant is er de aanbieder, die zijn advertentieruimte zo duur mogelijk wil verkopen. De hoogste bieder op de advertentieruimte wint.

Ondertussen staat de techniek niet stil. De wereld van DSP’s, SSP’s en ad exchanges blijft zich in hoog tempo ontwikkelen. Ook de wereld eromheen verandert. Data neemt een steeds belangrijkere rol in. Met de juiste data kunnen we uw advertenties namelijk aan een nog specifiekere doelgroep laten zien. De recente ontwikkelingen rond de privacywetgeving (de AVG) hebben dit ingewikkelder gemaakt. Zo mag je niet zomaar meer alle data van personen verzamelen en vastleggen. Bij This Play Media volgen onze experts deze ontwikkelingen op de voet. Zo kunnen we steeds inspelen op de veranderende behoeften in de markt en de regelgeving.

Heeft u nog vragen over programmatic advertising?

We begrijpen dat het wellicht best complexe materie is. Bent u meer geinteresseerd in programmatic advertising, hoe wij dit toepassen en hoe we hiermee voor u tot een optimale match kunnen komen? Onze adviseurs vertellen het graag!

This Play Media © Privacybeleid