De toekomst van adverteren

Wij verwachten dat programmatic buying het traditionele inkopen van digitale advertenties geheel zal overnemen. Simpelweg omdat het efficiënter, sneller en goedkoper is. Bovendien is de techniek self learning, waardoor een advertentiecampagne gedurende de looptijd alleen maar meer effectief wordt.

De toekomst van adverteren

Bij ons op kantoor staat geen glazen bol. We weten dus niet precies wat de toekomst brengt. Maar over de toekomst van adverteren – en in het bijzonder de toekomst van mobiel adverteren – durven we best wat voorspellingen te doen. We maken een rondgang langs een aantal mogelijkheden. Leest u mee?

Programmatic buying

The future is now. Programmatic buying is geen toekomstmuziek, maar wordt nu al volop toegepast. Ook door This Play Media. Wij denken dat het plafond voor deze advertentietechniek nog lang niet bereikt is. Programmatic buying is simpel gezegd het real time inkopen van advertentieruimte die getoond wordt aan uw doelgroep en alle eisen die u aan deze groep gesteld hebt. Inclusief een maximale prijs. Lees meer over programmatic buying elders op onze website.

Wij verwachten dat programmatic buying het traditionele inkopen van digitale advertenties geheel zal overnemen. Simpelweg omdat het efficiënter, sneller en goedkoper is. Bovendien is de techniek self learning, waardoor een advertentiecampagne gedurende de looptijd alleen maar meer effectief wordt.

CRM gedreven adverteren

Stelt u zich eens voor dat we programmatic buying kunnen koppelen aan data in een CRM systeem. Dan kunt u CRM gedreven adverteren. Dat betekent dat u niet alleen real time advertentieruimte inkoopt, maar ook real time uw klantgegevens hieraan koppelt. Zo kunt u per klant bepalen welke advertentie u in een bepaalde context wilt laten zien. U kunt de uiting dan aanpassen aan de klantbehoefte.

Stel dat u racefietsen verkoopt. Dan wilt u een klant die net een maand geleden zijn eerste fiets – een instapmodel – heeft gekocht, niet direct benaderen met een hoog segment fiets voor de ervaren racefietser. Misschien wilt u een jaartje wachten en de klant dan benaderen met fietsen uit het middensegment. En in het eerste jaar wilt u de klant wellicht verleiden tot extra aankopen, zoals bidons, sportvoeding, helmen of fietsschoenen.

Het grote verschil met programmatic buying zoals hiervoor beschreven is dat u de variabelen van uw doelgroep niet van te voren bepaalt, maar dat deze on the spot worden opgehaald uit uw CRM systeem.

Adverteren op Whatsapp

Op dit moment is adverteren op Whatsapp niet mogelijk. Maar dat was op Facebook en Instagram ooit ook het geval. Inmiddels zijn deze kanalen opengesteld voor advertising en bedrijven maken volop gebruik van de mogelijkheden.

Wat opvalt bij met name Instagram, is dat de advertenties zo worden vormgegeven en geselecteerd, dat ze nauwelijks opvallen in uw tijdlijn. Een advertentie zult u niet altijd direct als zodanig herkennen, omdat ze zeer zorgvuldig worden geselecteerd.

Het ligt in de lijn der verwachting dat adverteren op Whatsapp ook zeer zorgvuldig zal worden aangepakt. Adverteerders komen hiermee nog meer in de persoonlijke ruimte van een klant en dus zal Facebook (de eigenaar van Whatsapp) hier erg voorzichtig mee omgaan. Maar dat het een goudmijn is, klaar om te ontsluiten, dat zal niemand ontgaan.

Targeting: van contextueel naar predictive

Waar de hiervoor genoemde methoden met name gebruik maken van contextuele, sociaal demografische en behavorial targeting, zal er in de toekomst steeds meer sprake zijn van predictive targeting. Contextuele targeting bekijkt slechts waar de bezoeker zich bevindt (bijvoorbeeld: een display over een beleggingsproduct in de economie-sectie van nu.nl). Sociaal demografische targeting ook kijkt naar kenmerken van de doelgroep (bijvoorbeeld mannen tussen 50 en 65 jaar).

Behavorial targeting voegt daar nog eens gedragskenmerken aan toe (bijvoorbeeld dat iemand 3 keer eerder de economie-sectie van nu.nl bezocht moet hebben). En predictive targeting gaat nog een stap verder. Hierbij worden algoritmes gebruikt die zelf kunnen bepalen of iemand binnen de doelgroep valt.

Als u meerdere malen websites over zonnepanelen bezoekt, is het bijvoorbeeld aannemelijk dat u ook geïnteresseerd bent in extra isolering van uw woning of een energiezuinige CV-ketel. Deze algoritmes rekenen dat voor u uit.

Om te kunnen targeten is het trouwens wel nodig dat de personen die u trackt daarmee akkoord gaan. Met andere woorden, om te voldoen aan de privacy wetgeving mag u geen personen tracken die daarvoor geen toestemming hebben gegeven.

Van plaatjes naar video

Dit zal geen verrassing voor u zijn: de vorm van de advertenties verschuift steeds meer van statisch naar bewegend beeld. Van plaatjes naar video’s dus. Video’s en bewegend beeld in de vorm van gifjes worden steeds meer gemeengoed en dat zal alleen maar toenemen. Ook in uw display advertenties kunt u slim gebruik maken van video. This Play Media vertelt u daar graag meer over.

De toekomst van adverteren: we beloven niets

De techniek staat niet stil. De wereld verandert continu. Wat we nu als toekomst zien, wordt binnen de kortste keren ingehaald door de werkelijkheid. Wat de toekomst van adverteren precies brengt, daar kunnen we u niets over beloven. Maar bij This Play Media volgen we de ontwikkelingen op de voet.

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid