Dit zijn de marketingtrends voor 2022

Het nieuwe jaar is begonnen: tijd om aandacht te besteden aan de marketingtrends van 2022. Waar kunt u dit jaar uw voordeel mee behalen? Lees het hieronder!

Blijf werken aan SEO

Search Engine Optimization blijft ook in 2022 een belangrijke factor voor elke ondernemer. Zorg dat u gevonden wordt op zoektermen die belangrijk voor uw business zijn. Dat leidt tot meer en relevanter websitebezoek. U hoeft niet perse te scoren op de zoektermen met gigantisch veel volume: juist op zoektermen met minder volume, of op lokaal georiënteerde zoektermen, liggen vaak nog kansen genoeg. 

Onze tip: vul uw lokale SEO strategie aan met lokale advertenties. Zo komt u meer en beter in beeld bij uw doelgroep en versterkt u de ene activiteit met de andere. 

Ga voor micro-influencers

Influencers met honderdduizenden volgers zijn onbetaalbaar voor de gemiddelde mkb’er. Bovendien hebben ze een groot bereik en daardoor vaak minder betrokken volgers. Verdiep u daarom eens in micro-influencers. Dit zijn personen met 5.000 tot 50.000 volgers die vaak actief zijn in een niche. Ze hebben trouwe volgers en daarom kan het heel interessant zijn deze voor uw bedrijf of merk in te zetten. 

Een overweging kan zijn om de inspanningen van een micro-influencer te combineren met een advertentiecampagne. Door tegelijk in te zetten op display advertising kunt u de effecten van beide campagnes maximaliseren. 

Wees zichtbaar met eigen content 

Content blijft belangrijk: zorg dat u relevant blijft voor de doelgroep door regelmatig iets te maken en te posten. Dat kan een blog zijn, maar het kunnen ook video’s zijn. Hiermee blijft uw onderneming zichtbaar en top of mind, zeker wanneer u het ook op social media deelt. 

U kunt eigen content ook weer inzetten om mee te adverteren. Gebruik het als landingspagina voor een advertentie of gebruik delen van de de content als native advertising. 

Voice search 

Zoeken met een spraakopdracht gaan we steeds meer zien in 2022. In plaats van de zoekopdracht in te typen spreken steeds meer mensen het in. Zorg dus dat u ook gevonden wordt wanneer uw doelgroep op deze manier zoekt, bijvoorbeeld door Google Mijn Bedrijf goed in te richten. 

Outstream video en native advertising

Er zijn twee vormen van advertising die we hier graag benoemen. Outstream video en native advertising zal in 2022 steeds meer ingezet worden. Outstream video is het adverteren met video’s op plaatsen waar normaal gesproken geen video te zien is, bijvoorbeeld in een artikel. De video verschijnt bijvoorbeeld bij het scrollen en verdwijnt weer nadat deze getoond is. 

Native advertising is een advertentie die qua look en feel helemaal in de stijl van de website past waar het op staat. Zo valt de advertentie minder als zodanig op en wordt deze sneller bekeken of gelezen. 

De klantreis wordt steeds belangrijker

De set van contactmomenten met een klant, de klantreis, wordt steeds belangrijker. Uw doelgroep kan in 2022 steeds meer informatie, op steeds meer manieren, tot zich nemen. Zorg dus dat u op verschillende manieren deze ervaringen of stukken informatie aan uw doelgroep voorschotelt. Dat begint vaak met een zoekopdracht en eindigt bijvoorbeeld met het lezen van reviews. 

Eerder schreven we al over de rol van display advertising in de klantreis.

De opmars van display en programmatic zet door

Uiteraard benoemen we hier nog de rol van display advertising en programmatic buying. Deze technieken om doelgericht en efficiënt online te adverteren maken al jaren een enorme groei door. In 2022 zal dat niet anders zijn en zullen steeds meer ondernemers, mkb’ers, marketingbureaus en grote organisaties de kracht van programmatic advertising ontdekken.

Meer weten? 

Wilt u meer weten over onze visie op de marketingtrends van 2022 en hoe we met onze diensten daarop in kunnen spelen? Maak een afspraak met één van onze adviseurs, we gaan graag met u in gesprek. 

 

This Play Media © Privacybeleid