Alle statistieken mobiel gebruik 2021 in Nederland

Hoeveel mobiele connecties zijn er in Nederland? Hoe lang brengen we elke dag door op onze telefoons en wat doen we dan? Lees hier alle statistieken van mobiel gebruik in Nederland in 2021.

Onlangs kwam het Digital 2021 rapport van Hootsuite uit. Zoals elk jaar met inbegrip van alle data en cijfers van ons eigen Nederland. All the data and insights you need to help you understand how people use the internet, mobile, social media and e-commerce. Wij hebben in dit blog de belangrijkste cijfers qua mobile gebruik voor je op een rij gezet. Dan hoef je zelf dit rapport niet meer door te zwoegen.

Bijna iedereen heeft mobiele internetconnectie

Het eerste, meest in het oog springende feit: Nederland telt maar liefst 17,01 miljoen mobiele connecties. Dat is erg veel, een dekkingsgraad van maar liefst 99,2% van de bevolking. 95,7% daarvan heeft een smartphone en ruim 90% gebruikt deze ook voor internettoegang. Ook tellen we 15,1 miljoen social media gebruikers: dat is 88% van de bevolking. 

Dat betekent dus dat je via de smartphone vrijwel iedereen in Nederland kunt bereiken. Dat kan via display advertenties in apps, maar ook op social media. 

Mobiel internetgebruik is gigantisch 

De Nederlander brengt gemiddeld 5 uur en 28 minuten per dag door op internet. Ruim 90% daarvan heeft toegang tot het internet met een smartphone. Ongelofelijke cijfers, die aangeven wat de potentie van mobile advertising is. Daarnaast wordt er 1 uur en 8 minuten per dag besteed aan media en pers (zowel on- als offline). Het tekent hoe gigantisch je bereik is en hoeveel aandacht je van de gebruiker kunt krijgen, als je social, display en in-app advertising combineert. 

Netwerk uitermate geschikt voor beeldadvertenties

Kijken we naar de gemiddelde downloadsnelheid van een mobiele connectie, dan is deze in Nederland ruim 100MB per seconde. Dat is ruim 50% sneller dan een jaar eerder, een enorme verbetering van het netwerk dus. Het grote voordeel voor adverteerders is dat ons netwerk dus zeer geschikt is voor advertenties met bewegend beeld, interactieve kaarten, animaties of video’s. 

Meest bezochte websites 

De meest bezochte websites in Nederland zijn onder andere Google, YouTube, Marktplaats, Telegraaf, AD.nl en NU.nl. Allemaal platformen die je via ons kunt inzetten om op te adverteren. 

Iedereen is te vinden op social media 

Als we puur kijken naar social media gebruik, dan zien we dat ruim 96% daarvan (bijna 15 miljoen mensen) deze platformen met een mobiele telefoon gebruikt. Ook zien we een mooie regelmatige vertegenwoordiging van alle leeftijdsgroepen op social media. De groep 25 tot 34 jaar steekt er iets bovenuit, maar dit bevestigt onze opvatting dat elke doelgroep anno 2021 te vinden is op sociale kanalen. Nederlanders hebben gemiddeld 7 social media accounts per persoon en spenderen bijna anderhalf uur per dag op deze platformen. Een percentage van 27% gebruikt het ook nog eens voor werk. 

Apps met de meeste gebruikers 

Chat apps en messenger apps zijn nog altijd de meest populaire apps in Nederland in 2021. De sociale netwerk-apps staan op een mooie tweede plaats en entertainment en video-apps zoals YouTube staan op de derde plaats. Kijken we naar de afzonderlijke apps, dan zien we de apps Buienalarm en Buienradar op een opvallende derde en zevende plaats staan. Niet zo gek natuurlijk, als we naar het onstuimige weer in ons land kijken. Stuk voor stuks mooie apps om in te adverteren.

Aankopen via smartphone

Qua e-commerce doet bijna 40% van de Nederlanders maandelijks een aankoop via de smartphone. Een mooi percentage, dat een aantal jaren geleden nog ondenkbaar was. Het geeft de gigantische groei van mobiel gebruik en mobile e-commerce mooi weer. 

Ontdekking nieuwe merken via search en ads

Geen puur mobiele statistieken, maar wel erg interessant, zijn de gegevens over brand awareness. Hierin zien we namelijk terug dat Nederlanders nieuwe merken nog altijd met name ontdekken via televisie, maar: zoekmachines zijn dit lineaire medium tot op 0,1% genaderd. De verwachting is dus dat online ook hier de machtspositie van televisie binnenkort gaat overnemen. Ook zien we dat advertenties op social media en websites een belangrijke bron zijn om nieuwe merken te ontdekken. Ideaal dus om display ads in te zetten voor naamsbekendheid.

Wil je alle cijfers zelf doornemen? Bekijk dan het rapport.

Conclusie: mobiel als speerpunt voor marketing

Onze conclusie is duidelijk: mobile is booming. Het mobiel gebruik is nog altijd groeiende en leent zich uitstekend om als speerpunt van je marketingstrategie dienst te doen. Dit zal de komende jaren alleen maar gaan gelden. Bijna iedereen in Nederland heeft een smartphone met internettoegang en deze wordt elke dag lang en intensief gebruikt. De connecties zijn goed, bijna elke Nederlander gebruikt social media en apps als Telegraaf.nl en NU.nl zijn niet weg te denken uit de lijst van best bezochte platformen. 

Heb je vragen over de inzet van mobile in je advertentiestrategie? Wil je weten hoe je display advertising of banner ads kunt gebruiken? Stel ze ons, we helpen je graag.

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid