Zo maakt u een effectieve mobiele advertentie

U wordt overal geconfronteerd met reclame. Op straat, in de bushokjes, in kranten, op uw laptop. En ook op uw smartphone. U ziet sommige advertenties helemaal niet en andere vallen u ineens op. Als u zelf adverteert wilt u natuurlijk dat uw advertentie eruit springt en daadwerkelijk gezien wordt door uw doelgroep. We geven u vijf tips voor een goede mobile display advertentie.

Weet wat u wilt

Dit is een belangrijke om mee te beginnen. Het is een logische eerste stap, maar wordt nog wel eens door ondernemers vergeten. Alvorens u uw advertenties laat opmaken, moet u weten wat u wilt. Meestal is dat niet zo moeilijk te achterhalen. U wenst bijvoorbeeld meer verkeer op uw website, meer bezoekers voor uw evenement of meer contactaanvragen voor uw diensten. Dan bent u duidelijk op zoek naar een conversie en wilt u uw doelgroep verleiden tot een klik op de banner. Maar het kan ook zijn dat u uw naamsbekendheid wilt vergroten.

Als u weet wat u wilt, kunt u van daaruit beginnen met de opmaak. Een bannercampagne gericht op naamsbekendheid zal bijvoorbeeld een minder prominente call to action nodig hebben dan een campagne gericht op een conversie.

Wees visueel origineel

Visuele originaliteit kan wonderen doen. Gebruik al uw creatieve denkkracht om met een bijzondere advertentie te komen. Plaats bijvoorbeeld uw product in een bijzondere setting. Cafe Rico, een koffiemerk, adverteerde met onderstaand beeld. Met als bijschrift: Un despertar intenso – een intens ontwaken. Origineel toch? En zeer opvallend. Het had wat ons betreft trouwens ook een uitstekende campagne voor een beddenmerk kunnen zijn.

Neem een goede copywriter aan

Een goede, duidelijke tekst die uw boodschap kort samenvat én uw doelgroep overtuigt te klikken: dat is wat u nodig heeft in uw mobile display advertentie. En u heeft maar weinig ruimte om dat te realiseren. In een mobiele advertentie kunt u maar een paar woorden kwijt. U kunt zelf veel bedenken, maar het loont de moeite een gespecialiseerde copywriter te laten meedenken.

VSO, een non-profit organisatie die vakdeskundigen uitzendt naar ontwikkelingslanden, adverteerde zo’n tien jaar geleden met de slogan: er is werk aan de wereld. Een pakkende, prikkelende zin die precies samenvat waar het merk voor staat. Door een bekend gezegde (werk aan de winkel) te veranderen, wordt de lezer geprikkeld – er klopt iets niet. Een goede tekstschrijver kan ook voor u wonderen verrichten.

Zorg voor een goede CTA

Als u conversie nastreeft met uw advertenties, is een goede call to action cruciaal. U wilt dat mensen op uw advertentie klikken en dat doen ze niet zomaar. U moet uw doelgroep het gevoel geven dat ze iets laten lopen als ze niet klikken. Of dat ze op zijn minst vrijblijvend even verder kunnen kijken naar het aanbod. Biedt daarom het liefste iets gratis en vrijblijvend aan. En maak het niet te ingewikkeld. Een goed voorbeeld: ‘Bestel hier het gratis proefpakket’, voor een webshop in speciaal-bieren. Ook woorden als Nu en Nieuw doen het over algemeen heel goed.

Wees relevant

Los van alle mooie opmaak, originele beelden, goede teksten en andere trucjes dient u relevant te zijn voor uw doelgroep. Zorg dat u op het juiste moment, op de juiste plaats en voor de juiste mensen zichtbaar bent. Als u buitenspeelgoed verkoopt, wilt u niet gezien worden door tieners, maar wel door 30 plussers met jonge kinderen. En dan niet medio januari, als het vriest en regent, maar het liefst in het voorjaar. Vlak voor de schoolvakanties, wanneer ze massaal gaan overwegen een schommel in de tuin te zetten.

This Play Media helpt u daarbij.

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid