Vijf reden om geen adblocker te gebruiken

Er doen veel verhalen de ronde over adblockers. Wij horen zelfs wel eens dat programmatic adverteren niet zinvol zou zijn ‘omdat toch iedereen aan de adblockers zit.’ Maar, is dat echt zo? This Play Media zoekt uit hoe het zit. Met als uitkomst: vijf redenen om geen adblocker te gebruiken.

Wat zijn adblockers

Adblockers doen wat de naam al zegt: ze blokkeren advertenties, zoals display ads. Ze zijn er in verschillende soorten en maten en beschikbaar voor alle platformen, zoals desktop, Android en IOS. Op desktop werken ze meestal als plugin voor uw browser en kunt u kiezen om verschillende soorten advertenties wel of juist niet te blokkeren. Meestal werkt dat met filters of white-lists. Het kan soms wat technisch zijn, waardoor u moet oppassen dat u niet per ongeluk praktische functionaliteiten van een website blokkeert. U kunt ook vaak websites uitzonderen van de blokkade.

Voordelen adblockers voor gebruikers
Voor gebruikers zijn er op het eerste gezicht verschillende voordelen. Ze blokkeren bijvoorbeeld tracking cookies zodat uw privacy beter beschermd is. Dit zou overigens tegenwoordig niet meer nodig hoeven te zijn: in de nieuwe privacywetgeving zijn websites verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van tracking cookies.

Ook zorgen adblockers voor korte laadtijden, doordat de banner advertenties niet meer geladen hoeven te worden. Hiermee gebruikt u ook minder data, wat voor uw mobiele abonnement gunstig kan zijn.

De belangrijkste reden voor de meeste mensen om een adblocker te installeren is het weigeren van irritante reclame. Advertenties horen natuurlijk niet irritant te zijn, terecht dat mensen een advertentie die een hele pagina overneemt en amper weg te klikken is willen weren. In onze optiek moet een advertentie passen in de gebruikerservaring, zoals bijvoorbeeld Instagram dat goed geregeld heeft.

Maar, u raad het al: de nadelen voor gebruikers wegen mogelijk zwaarder dan de voordelen.

Nadelen adblockers voor gebruikers
De belangrijkste reden om geen adblocker te installeren is de volgende: advertenties betalen uw internet. De toegang tot content is vaak alleen gratis, omdat het betaald wordt door de advertenties die het omringen. Mensen verwachten gratis content, maar begrijp dat de verhalen in uw nieuwsapp worden betaald door adverteerders.

Een ander negatief gevolg van het gebruikt van adblockers sluit aan op dit punt. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van advertorials (een advertentie vermomd als redactiestuk), omdat die door adblockers niet geblokkeerd kunnen worden. En daarmee vervaagt de grens tussen reclame en redactie. Geen wenselijke ontwikkeling.

Tegenwoordig zijn er steeds meer websites die gebruikers van adblockers de toegang tot de website simpelweg ontzeggen. Dan heeft u de keuze: u schakelt de adblocker uit, of u krijgt geen toegang tot de website.

En wat zeggen de cijfers
Actuele cijfers over adblock gebruik zijn moeilijk te vinden. In 2017 gebruikte 17% van de desktopgebruikers dergelijke software en slechts 2% van de mobiele gebruikers. Dat eerste is een significant aantal, het laatste beduidend weinig. De invloed ervan op mobiel adverteren en adverteren in apps zal dan ook erg gering zijn.

De vijf redenen om geen adblocker te gebruiken
Het gebruik van een adblocker heeft dus voordelen voor de gebruiker, maar deze zijn te verwaarlozen. Samenvattend geven we u de vijf redenen om geen adblockers te gebruiken en als adverteerder gewoon blijven te adverteren:

  • Advertenties voorzien in gratis content
  • Adblockers leiden tot vervaging van de grens tussen reclame en redactie
  • De cijfers wijzen uit dat het gebruik van adblockers met name op mobiele telefoons te verwaarlozen is
  • Om het plaatsen van tracking cookies te voorkomen hoeft u ze niet meer te gebruiken: websites zijn nu bij wet verplicht hiervoor toestemming te vragen
  • Steeds meer websites ontzeggen gebruikers van adblockers de toegang

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid