Deze website gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten, en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jouw persoonlijke voorkeuren afstemmen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Blog Waarom display advertising ook in uw strategie past

Waarom display advertising ook in uw strategie past

Steeds meer kleine ondernemers kiezen voor display advertenties op smartphones. Hier leest u waarom ook de lokale ondernemer niet meer zonder mobiel adverteren kan.

Display advertising is sterk in opkomst. Steeds meer kleine ondernemers kiezen voor display advertenties op smartphones. Maar hoe past het in uw strategie? Wat is de rol van display advertising in combinatie met uw andere marketingmiddelen? We leggen het uit aan de hand van het AIDA model en vertellen u waarom ook de lokale opticien niet meer zonder mobiel adverteren kan.  

Het AIDA model werd voor het eerst gepubliceerd in 1925. Ondanks dat de wereld sindsdien enorm veranderd is, representeert het model nog steeds de verschillende fasen in uw marketingstrategie. Weet u het nog? De letters in AIDA staan voor vier fasen: Attention, Interest, Desire en Action. 

De vier fasen van het AIDA model

In de Attention fase probeert u de aandacht van de klant te trekken. In de Interest fase heeft u die aandacht te pakken en gaat u de klant voor uw product of dienst interesseren. Dan volgt de Desire fase, waarin de consument een verlangen ontwikkelt om uw product te kopen of uw dienst af te nemen. In de Action fase, tot slot, gaat de klant over tot actie: de daadwerkelijke aankoop of transactie. 

De opticien die aandacht trekt 

Laten we een lokale opticien als voorbeeld nemen. Zijn doelgroep: iedereen in het dorp die een bril nodig heeft. Hij heeft concurrentie van een tweetal andere opticiens in de buurt. Hoe vult deze ondernemer de fasen in dit model in? De Attention fase was tot een paar jaar geleden bij uitstek het domein van de lokale kranten. Door daar wekelijks in te adverteren wist hij zich verzekerd van de aandacht van zijn doelgroep. Maar de kranten worden steeds minder gelezen. Zeker zijn doelgroep onder de vijftig jaar leest de lokale krant amper. De smartphone heeft ook de functie van deze kranten vervangen. 

Nu kan de opticien een vliegtuig met een spandoek laten rondvliegen of dure reclame in bushokjes plaatsen. Nee, display advertising is een uitstekende manier om de Attention fase mee in te vullen. Het voor relatief weinig geld en voor een goed afgebakende doelgroep. Door te adverteren in diverse apps en dit lokaal te targeten creëert u zichtbaarheid onder uw doelgroep. Display advertising neemt deze rol van de lokale kranten over. 

U kunt natuurlijk op meerdere manieren de aandacht van uw doelgroep vragen. Bijvoorbeeld met het plaatsen van buitenreclame of door radiocommercials uit te zenden. Maar, niets kunt u zo lokaal en goed getarget inzetten als display advertising. 

Interesse wekken en verlangen kweken 

Wanneer de opticien zijn klanten echt geïnteresseerd wil maken is mobiel adverteren minder geschikt. In de Interest fase is bijvoorbeeld zijn eigen website bij uitstek het middel om in te zetten. Zodra de potentiële klanten via de advertenties op de website terecht zijn gekomen, is het zaak ze daar te vertellen waarom ze nu juist bij hem een nieuwe bril of lenzen moeten laten aanmeten. Maar ook in de winkel zelf kan dit heel goed plaatsvinden. 

Andere manieren om de interesse op te wekken zijn bijvoorbeeld het schrijven van blogs of het publiceren van klantreviews. 

In de Desire fase wil de opticien dat zijn klanten een duidelijk verlangen naar zijn oogoplossingen ontwikkelen. Hier is Google Ads bijvoorbeeld relevant, omdat mensen gericht gaan zoeken op internet en u dan zeker eenvoudig gevonden moet worden. Daarom is ook een goede SEO strategie voor deze fase belangrijk. Ook de openingstijden van de winkel kunnen hier een rol spelen, de klant wil misschien een keer binnen vallen om nog wat vragen te stellen. 

Display advertising in de Action fase

Tot slot moet de klant tot een aanschaf overgaan. Ook hier kunnen display ads weer een prominente rol spelen. Bijvoorbeeld met een actiematige campagne, waarin de boodschap gericht is op het triggeren van de aankoopimpuls. De opticien kan dan een actie communiceren, zoals twee brillen voor de prijs van één, zodat de consument gestuurd wordt om niet te lang met een aankoop te wachten. 

In deze fase speelt ook de website weer een belangrijke rol en natuurlijk de winkel zelf: de ultieme plaats om mensen te verleiden tot een aankoop. 

Mobiel adverteren is geen wondermiddel

Display advertising is geen wondermiddel, maar komt het beste tot zijn recht als het wordt ingezet in een mix van middelen. In verschillende fasen kunt u uw doelgroep via verschillende kanalen aanspreken, waardoor de kans op succes het grootst is. 

Samenvattend kunnen we dus stellen dat mobiel adverteren een belangrijke rol in uw mediamix kan spelen. Zeker het deels wegvallen van de lokale kranten kunt u op deze manier uitstekend compenseren. U kunt het zelfs nog veel beter invullen, doordat u specifiek kunt targeten op bijvoorbeeld interesses, geslacht en de exacte locatie. 

 

De belangrijkste voordelen van display advertising in uw mediamix

 

We zetten de drie belangrijkste voordelen nog even voor u onder elkaar:

 

- Display advertising is bij uitstek geschikt om de Attention fase mee in te vullen
- U kunt uw doelgroep sterk afbakenen waardoor u efficiënter adverteert 
- Ook in de Action fase kan het een belangrijke (actiematige) rol spelen

 

We vertellen u graag hoe het ook in uw mix past

 

Wilt u dat we u vertellen hoe display advertising ook in uw mix past? Dat doen we graag. Bel ons of stuur ons een berichtje. Of wilt u nog iets meer weten? Lees dan eerst hoe mobiel adverteren precies in zijn werk gaat.