Deze website gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten, en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jouw persoonlijke voorkeuren afstemmen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Programmatic advertising De aanbodzijde van het systeem

De aanbodzijde van het systeem

Aanbieders zijn pushers of exploitanten. Voor u als adverteerder erg belangrijk.

De aanbodzijde van het programmatic ecosysteem is voor u als adverteerder in principe het belangrijkst. Dit zijn de plaatsen waar uw advertentie getoond gaat worden. Misschien heeft u zelf specifieke wensen over bepaalde kanalen waar u wel (of juist niet) wilt adverteren. Wij denken met u mee en kunnen een advies samenstellen die perfect bij uw doelgroepprofiel past.

Ad networks en saleshouses

De aanbieders zijn publishers of exploitanten. Dit zijn de partijen die over advertentieruimte beschikken. Dat zijn websites of apps, zoals NU.nl of Buienradar.nl. Zij stellen displayruimte ter beschikking aan adverteerders. Maar er zijn ook partijen die de advertentieruimte van verschillende partijen bundelen en als intermediair fungeren. Deze partijen kunnen door het volumevoordeel efficiënter handelen. Deze intermediairs aan de aanbodzijde noemen we ad networks of saleshouses. Deze partijen brengen hun aanbod bij elkaar in een zogenaamd sell-side platform (SSP).

Dit sell-side platform communiceert via een ad exchange met een demand-side platform. Voor elke advertentiepositie wordt op deze manier een unieke match gemaakt met een vraag aan de andere zijde van het systeem.