Verschil programmatic display advertising en Google display

Wat is het verschil tussen programmatic advertising en het Google Display netwerk? Op deze pagina leggen we het uit.

Scroll

Programmatic display advertising versus Google Display netwerk

Bij This Play Media zijn we gespecialiseerd in display advertising via de programmatic technologie. Een methode die veel voordelen biedt ten opzichte van adverteren via Google Display. We gaan er hier dieper op in. 

Hetzelfde, of toch niet? 

Op het eerste gezicht lijkt bannering via Google misschien hetzelfde als bannering via programmatic. Het zijn inderdaad, in technische zin, dezelfde soort banners. En beide worden ze getoond op allerlei websites. Maar, het grootste verschil is de kwaliteit: met programmatic display advertising bent u in staat om uw geld op een betere manier in te zetten. 

De beste premium websites en apps

Met programmatic advertising via This Play Media heeft u toegang tot premium websites en apps zoals NU.nl, Funda.nl, Telegraaf.nl en bijvoorbeeld AD.nl. Sterker nog: wij bepalen samen met u wat het beste profiel is om uw doelen te bereiken. Op welke websites wilt u absoluut getoond worden en op welke niet? Dat is met Google Display niet mogelijk – hierbij heeft u alleen de keuze om bepaalde websites uit te sluiten. U heeft niets te zeggen over waar u wél getoond wordt. Dat heeft te maken met het feit dat u via Google alleen restruimte kunt inkopen. 

Eerste keus op de veiling

Koopt u banners via This Play Media en dus met de programmatic techniek, dan heeft u eerste keus bij de ad-exchanges. De display ads worden namelijk verkocht via Real Time Bidding. In enkele milliseconden bepaalt een geautomatiseerde online veiling welke advertentie op welke plaats aan een bezoeker getoond wordt. 

In principe kan iedereen toegang krijgen tot deze ad-exchanges, maar programmatic banners krijgen vaak voorrang. Dit, omdat deze een hogere kwaliteit hebben dan de display banners van Google. Als er na het verkopen van de advertentieruimte aan programmatic banners nog ruimte over is, gaat deze naar het Google Display netwerk. 

Met het Google Display Netwerk kun je dus niet kiezen op welke websites en in welke apps u vertoond wordt en met programmatic kan dat wel! 

Betere targeting 

Met programmatic display adverteren heeft u de beschikking over de meeste targeting opties om uw doelgroep zo goed mogelijk te benaderen. Denk aan targeting op tijd, plaats, postcode, locatie of type apparaat (mobiele telefoon of desktop bijvoorbeeld). Dit kan nog eens gecombineerd worden met gegevens, zoals IP-adressen, verbindingtype (Wifi of 5G) of zelfs het type weer. Zo kunt u er voor kiezen om alleen mensen met een mobiele telefoon te benaderen op een regenachtige dag, in het centrum van een grote stad, of op een universiteitsterrein bijvoorbeeld. 

Daarnaast is er nog targeting mogelijk op specifieke websites en datasets. Ook de opties worden steeds uitgebreider, zo kunt u niet alleen kiezen voor display banners, maar bijvoorbeeld ook voor video’s en native ads. Deze opties zijn allemaal niet beschikbaar in het Google netwerk. 

Programmatic heeft dankzij alle technische partners een gigantisch breed pakket aan mogelijkheden.

Alles transparant en inzichtelijk

Met programmatic display adverteren weet u precies waar u uw budget aan spendeert. Wij bieden transparantie als het gaat om uw advertentiecampagnes – u weet precies waar en op welk moment een banner wordt getoond. Wij kunnen inzichtelijk maken of de banner is gezien, hoe lang deze in beeld is geweest en of er een conversie heeft plaatsgevonden.  

Bescherming tegen fraude 

Advertentiefraude is een bestaand fenomeen. Het komt erop neer dat u betaalt voor views die niet door echte mensen zijn gedaan, maar bijvoorbeeld door fake-accounts of click-bots. Met programmatic worden bepaalde algoritmes gebruikt die frauduleuze clicks verwijderen. Combineer dit met de vertoningen op (hoofdzakelijk) premium websites en u bent beter beschermd tegen fraude. Deze premium sites hebben hun beveiliging ook beter op orde dan kleine websites. 

Binnen het Googe netwerk kan iedereen een website aanmelden en dus weet u niet zeker of er misbruik gemaakt wordt van het systeem. Er wordt wel eens gezegd dat zo’n 30% van het budget via dergelijke netwerken aan frauduleuze websites wordt besteed. Met programmatic is dat risico veel kleiner. 

Conclusie: kwaliteit boven kwantiteit

De conclusie is dus dat u met het Google Display netwerk snel veel bereik kunt genereren. Maar, of de vertoningen allemaal wel zo goed zijn, dat is zeer de vraag. Met programmatic display advertising kunt u hetzelfde bereik realiseren, maar dan met meer kwaliteit. U adverteert op premium sites en in premium apps en de techniek verkleint het risico op fraude. Bovendien zijn uw targeting-opties vele malen uitgebreider en nauwkeuriger. 

Wilt meer informatie over dit onderwerp? Onze experts vertellen u graag meer.

Veelgestelde vragen

1. Display Adverteren

Programmatic advertising is een techniek waarbij slimme, geautomatiseerde algoritmes worden gebruikt om advertenties in te kopen en 1 op 1 aan iemand te vertonen. De advertentieruimte wordt in een geautomatiseerde omgeving binnen nanoseconden geveild en verkocht aan de hoogste bieder. Onze ad-ops specialisten zijn gespeciaseerd in het zo effectief mogelijk inrichten van dit proces.

Display advertising is letterlijk vertaald scherm reclame. Het is het adverteren met banners, afbeeldingen of video's, op websites en in apps. Display advertising betekent het adverteren met met beeld of video in apps en op websites.

This Play Media is hét bureau voor display advertising. Wij hebben jarenlange ervaring met display en programmatic advertising en kunnen daarom snel en efficiënt met u schakelen voor een optimaal resultaat. U vindt ons in Nijmegen, Rijswijk en Heerhugowaard.

Nee, dat kan niet. Wij nemen dit geheel voor u uit handen. Wij hebben namelijk de technische know-how van programmatic advertising en toegang tot ad exchanges met een netwerk van meer dan 100.000 websites en apps. U kunt bijvoorbeeld wel zelf display campagnes inrichten met het Google Display netwerk, maar dan heeft u toegang tot slechts een beperkt deel van de publishers.

Er is geen vaste prijs te bepalen voor een display advertising campagne. De kosten kunnen erg uiteenlopen en hangen af van het aantal vertoningen, de opmaak van de banner, de specifieke websites of apps waarop u getoond wilt worden en de doelgroep die u wilt targeten. Onze adviseurs helpen u graag met het maken van de beste keuzes en vertellen u meer over de kosten van uw specifieke display campagne.

Als u een display campagne met ons draait, kan het zijn dat u uw eigen advertenties niet ziet. Het algoritme bepaalt namelijk heel precies aan welke personen de advertenties wel en niet getoond worden. Dit zegt niets over het totale aantal uitleveringen van uw display advertentie.

Display advertising biedt vele voordelen. De belangrijkste is dat u er snel veel naamsbekendheid mee creëert. Doordat u vaak door uw doelgroep gezien wordt, komt u in de zogenaamde 'evoked set' van uw potentiele klant terecht. Hierdoor denken ze direct aan u wanneer ze een bepaalde aankoopbeslissing nemen. Andere voordelen van display adverteren zijn de mogelijkheid om zeer specifiek te targeten, controleerbare kosten, retargeting en bijvoorbeeld bijsturen op resultaat.

This Play Media © Privacybeleid