Deze website gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten, en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jouw persoonlijke voorkeuren afstemmen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Mobile marketing

Mobile marketing

Mobile marketing is niet meer weg te denken in de marketingmix. Bijna iedereen heeft een smartphone en mensen spenderen uren terwijl ze naar het schermpje kijken. Maar wat is mobile marketing nu eigenlijk? Hoe kunt u het inzetten? En wat zijn de uitdagingen van deze manier van reclame maken? 

Wat is mobile marketing?

Kort door de bocht is mobile marketing alle marketing gericht op mobiele telefoons. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in apps, notificaties (via sms) of in-app video reclames. Het doel is om jouw doelgroep te bereiken daar waar ze actief zijn (op hun smartphone). Kenmerkend voor mobile marketing is dat de kosten vaak relatief laag zijn en je jouw doelgroep erg gericht kan aanspreken.

Ontwikkelingen in smartphonegebruik

Het is relevant om eerst even stil te staan bij een aantal consumentenontwikkelingen omtrent smartphonegebruik. Die veranderen namelijk ook snel. Een aantal jaren geleden was bijvoorbeeld het inzien van bankgegevens op een smartphone al een spannende aangelegenheid. Nu doet men zonder blikken of blozen talloze transacties, sturen mensen tikkies naar elkaar, wordt er met de telefoon afgerekend in de kroeg of worden de Zalando-bestellingen gewoon mobiel gedaan tijdens de treinreis richting het werk.

Video groeit explosief

Ook het mediagebruik verandert. De consumptie van video’s neemt explosief toe. YouTube en Facebook zijn daar voor een groot deel verantwoordelijk voor. Online video neemt langzaam maar zeker de positie van lineaire televisie over. 

Mobiele telefoon als centraal device

De smartphone is een device geworden met een centrale plaats in ons leven. We checken onze e-mail erop, bekijken wat onze vrienden doen, communiceren zakelijk en privé met elkaar, delen onze levens en kijken ‘s avonds laat in bed nog één aflevering van die spannende Netflix serie. Ook bedienen we onze apparaten ermee of streamen we muziek in de auto, thuis of op het werk. 

Mobile only

Er is zelfs een groep (met name jongeren) die te typeren is als mobile only. Binnen deze groep vindt mediaconsumptie enkel en alleen plaats via de mobiele telefoon. Een doelgroep die je zonder mobile marketing amper kunt bereiken. 

Mobile marketing wordt steeds belangrijker

Deze ontwikkelingen geven aan dat mobile marketing steeds belangrijker wordt en eigenlijk niet mag ontbreken in een gezonde mediamix. Om een doelgroep te bereiken is adverteren op mobiele telefoons een essentiële stap in de strategie geworden. Maar wat zijn de mogelijkheden? 

Vele manieren voor mobiele communicatie

Er zijn vele manieren om de smartphone in te zetten als marketingkanaal. Denk aan het wat verouderde SMS of MMS, in app advertising, video-advertenties of locatie-targeting. Hieronder gaan we verder op deze verschillende manieren van mobiel adverteren in. 

SMS en MMS

Inmiddels een wat verouderde techniek en in veel situaties ingehaald door bijvoorbeeld Whatsapp of andere messenger services. Toch is het nog steeds een handig middel om mensen te informeren. We zien het bijvoorbeeld wel eens bij tandartspraktijken die hun klanten een sms sturen om ze aan de naderende afspraak te herinneren. Een middel waarmee u bestaande klanten, waarvan u het telefoonnummer heeft, kunt informeren. Niet geschikt voor commerciële boodschappen - dat wordt door de gemiddelde consument niet gewaardeerd. 

In app advertising

Ook wel display advertising genoemd. Eén van de mogelijkheden waar we bij This Play Media in gespecialiseerd zijn. Met deze manier van adverteren koopt u advertentieruimte op in bestaande apps, zoals NU.nl, Buienradar of Marktplaats. Dit is een geautomatiseerd proces waarmee u in korte tijd veel mensen kunt bereiken. Bovendien kunt u de doelgroep perfect afbakenen en zelfs op locatie targeten. 

Video-advertenties

Met de explosieve groei van video is ook het adverteren met video enorm toegenomen. Niet alleen op YouTube, maar op vrijwel alle social media is adverteren met video zeer populair. Het biedt meer beleving en kan de kijker makkelijker binden. Adverteren met video is ook mogelijk binnen apps.

Locatie-targeting

Misschien wel de meest unieke feature van mobile advertising is locatie-targeting. De smartphone reist altijd met de eigenaar mee en dus kunnen we de doelgroep nu overal bereiken. Ook kunnen we ervoor kiezen om juist alleen op bepaalde locaties te adverteren. Denk aan plaatsen vlak bij uw winkel of onderneming. Zo is het voor een restaurant interessant om rond lunch- en dinertijd te adverteren in de buurt.

Uitdagingen

Mobiel adverteren brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Het gedrag van de consument op de telefoon is anders, daar zult u zich als adverteerder op moeten instellen. Zo moet de boodschap kort, helder en snel te begrijpen zijn. Een grote lap tekst op een display banner: dat werkt natuurlijk niet. 

Eén van de clues van succes is: zorg dat u de juiste boodschap op het juiste moment aan de doelgroep toont. Is een potentiële klant nog aan het oriënteren of is hij al bereid om tot aankoop over te gaan? Dan past u uw boodschap daar op aan. Iemand op een station is sneller geneigd ergens een broodje te halen dan iemand die thuis op de bank zit.

Wij begeleiden u hierin en maken samen met u de juiste keuzes voor uw campagne.

Specialist in mobile marketing

This Play Media is specialist in mobile marketing en biedt diverse mogelijkheden om hiervan te profiteren. Wij helpen u daar graag bij!


Starten met mobile marketing?

Wil jij de mogelijkheden van mobile marketing benutten? Neem dan eens contact met ons op! Wij helpen je graag verder met het verkrijgen van maximale exposure tegen minimale kosten.


Starten met mobile marketing?

Wil jij de mogelijkheden van mobile marketing benutten? Neem dan eens contact met ons op! Wij helpen je graag verder met het verkrijgen van maximale exposure tegen minimale kosten.