real time bidding

Realtime bidding

De inkoop van advertenties voor onze programmatic campagnes vindt geheel geautomatiseerd plaats. Een deel van dat geautomatiseerde proces is real time bidding. De betekenis van real time bidding (RTB) is niet zo eenvoudig uit te leggen. Het is een complexe samenkomst van verschillende technieken.

Wat is real time bidding?

Real time bidding is het systeem dat het voor adverteerders mogelijk maakt om in realtime te bepalen welk bedrag er betaald wordt voor een individuele bannerimpressie. Dit realtime programmatic bidding systeem komt tot stand door de koppelingen tussen verschillende aanbieders, verkopers en ad-exchanges.

Real time bidding in programmatic systeem

In het programmatic advertising systeem wordt er tijdens het real time bidding in beginsel naar twee factoren gekeken. Aan de ene kant is er het aanbod van advertenties en aan de andere kant is er het profiel van een websitebezoeker.

Ter plaatse wordt door middel van realtime bidding bepaald of een advertentie wel of niet aan een bezoeker wordt getoond. Volledig geautomatiseerd dus. Daarbij spelen vele factoren een rol, zoals de kenmerken van de bezoeker (op welk device is deze actief, wat is het online gedrag van deze bezoeker) of externe invloeden (wat is de temperatuur vandaag, hoe laat is het). Zo ontstaat een zo maximaal mogelijke match tussen een bezoeker en een adverteerder, tegen zo efficiƫnt mogelijke kosten.

Razendsnel keuzes maken

Op het moment dat u een webpagina of een app laadt, waarop programmatic ads worden aangeboden, bekijkt een ad exchange razendsnel welke informatie er over u bekend is. Denk aan de browser die u gebruikt, het besturingssysteem (zoals Android of IOS), maar ook uw browsegeschiedenis indien u daar toestemming voor hebt gegeven. Daarbij worden ook omstandigheden als het tijdstip, het weer of de locatie waar u zich bevindt meegenomen.

Al deze informatie wordt samengebundeld en gekoppeld aan een vraag in het demand-side platform die hier goed bij past. Vervolgens wordt er door de verschillende vragende partijen in het demand-side platform een bod gedaan op deze advertentiepositie en de hoogste bieder wint. Dit proces verloopt volledig geautomatiseerd en vindt plaats in die ene miliseconde dat u uw webpagina laadt.

RTB is ideaal voor lokale adverteerders

Real time bidding is niet iets wat is voorbehouden aan grote spelers op de markt. Dankzij gespecialiseerde bureaus, zoals wij, kan iedereen deze techniek inzetten om zo efficient mogelijk te adverteren.

Doordat u uw doelgroep zo goed kunt segmenteren is lokale en zeer specifieke targeting mogelijk. Zo adverteert u dankzij real time bidding in grote apps en websites, maar bereikt u toch gewoon een lokale of regionale doelgroep.

Voordelen van real time bidding

Realtime bidding biedt dus een heleboel voordelen voor u als adverteerder. Denk aan:

  • Exacte budgetbepaling
  • Invloed op waar, wanneer en hoe vaak uw advertenties worden getoond
  • Uitgebreide optimalisatie mogelijkheden

Terug naar overzicht
This Play Media © Privacybeleid