De do’s en don’ts van mobiel adverteren

Mobile advertising is hot. De bestedingen nemen enorm toe. Logisch, want u bent steeds meer mobiel. Even de draaitijden van de bioscoop checken? Doet u mobiel. De laatste sportuitslagen bekijken? Doet u ook mobiel. De smartphone is dus hét device om op te adverteren. In dit artikel zeven do’s en don’t van mobiel adverteren. Doe er uw voordeel mee!

Bedenk een mobiele strategie

Te vaak zien we dat klanten hun online strategie één op één willen kopiëren naar mobiel. Doe niet hetzelfde als op uw andere (online) kanalen. Het gedrag van uw doelgroep op de smartphone is namelijk anders dan bijvoorbeeld op de laptop en dus moet uw strategie ook anders zijn. Ziet u wel eens iemand fietsend op zijn laptop kijken? Nee. Ziet u wel eens iemand fietsen en ondertussen iets op de smartphone lezen? Dat wel.

Het belangrijkste verschil met andere devices is dat het gedrag op de mobiele telefoon vluchtiger is. Mensen kijken snel, even tussendoor, op hun telefoon. Terwijl ze in de stad lopen of op de bus wachten.

Je strategie moet daar op afgestemd zijn. Een mooie display die leidt naar een landingspagina met een uitgebreide verhandeling over uw product heeft minder kans op succes dan een landingspagina die kort en krachtig is.

Zet het niet in als sales tool

Mobiel adverteren kunt u beter niet als sales tool inzetten. Met andere woorden: verwacht niet dat veel mensen naar aanleiding van uw advertentie direct een bestelling plaatsen of uw dienst afnemen.

Daar zijn twee belangrijke redenen voor. De eerste: de smartphone is, zoals hiervoor al genoemd, een vluchtig medium. Het besluiten tot een aankoop of daadwerkelijk overgaan tot conversie wordt veelal niet mobiel gedaan. Wanneer u eindelijk besluit die hot tub inclusief installatie aan te schaffen, doet u dat waarschijnlijk niet via uw mobiele telefoon.

De tweede reden: mobiel betalen is nog niet goed ingeburgerd. De meeste mensen gaan voor het doen van een betaling toch nog even terug naar de desktop. Zo’n 13% van de aankopen gaat momenteel via de mobiele telefoon.

Dit is dus ook een belangrijke overweging in het bepalen van uw mobiele strategie.

Zet het in als branding tool

Als u geen conversie moet nastreven, waar gaat u dan wel voor? Display advertising op de smartphone leent zich uitstekend voor branding doeleinden. Naamsbekendheid opbouwen. U moet gezien worden en in een fractie van een seconde een ijzersterke indruk achterlaten. En dat valt nog niet mee. Kent u de term bannerblindheid? Hoe u dan toch kunt opvallen tussen alle adverteerders, dat leest u in dit blog.

Let op de kilobytes

We moeten allemaal wel eens op de kleintjes letten, maar dat geldt in het bijzonder voor mobile display advertenties. Zorg dat uw advertentie binnen een halve seconde zichtbaar is, anders is de consument al doorgescrold of verder geswiped. En hoe kleiner het bestand, hoe sneller de laadtijd. Wist u trouwens dat sommige consumenten een adblocker nemen vanwege grote advertenties? De redenering is als volgt: “Advertenties eten mijn mobiele data op!”

Hoe dan ook kan uw advertentie niet groter dan 40kb zijn, want sommige uitgevers weigeren bestanden groter dan dat.

Uiteraard regelen wij een zo klein mogelijke advertentie als u uw banners laat opmaken door This Play Media.

Spreek de juiste taal

Op de smartphone spreekt men een eigen taal. Deze is nog korter, nog vluchtiger en nog meer to-the-point dan op elk ander kanaal. U weet dat u online anders moet communiceren dan offline. Een glanzende brochure met twaalf pagina’s over de nieuwe Audi A8 mag vol staan met lange teksten, zoals uitgebreide beschrijvingen van het prachtige Valcona leder voor het interieur. Op de website van deze autofabrikant zal de tekst al iets ingekort zijn en mobiel zullen alleen de absolute highlights nog vermeld worden.

Kom dus direct tot he point. In de uw advertentie zelf kunt u nog triggeren, maar zorg dat u op de landingspagina wervend, kort en bondig naar de call-to-action toeschrijft.

Zorg voor een mobile-friendly conversie

Daarmee komen we dus bij de call-to-action. Op een mobiele telefoon heeft deze net weer wat andere eisen dan op de desktop. Zo is het invullen van veel gegevens op de smartphone niet zo’n aantrekkelijk idee voor de gemiddelde consument. Dat werkt vaak niet prettig en is een reden voor uw doelgroep om halverwege de conversie af te haken.

Stel dat u een bel-me-terug actie als conversie hanteert, vraag de klant dan het liefst alleen om het telefoonnummer achter te laten en verder niets. De rest is immers niet relevant en u bespaart uw doelgroep daarmee veel moeite.

Wilt u dat uw doelgroep een document download met prijsinformatie? Optimaliseer dit document dan voor de smartphone. Niemand zit te wachten op een pdf uit Microsoft Word waarin je eindeloos moet inzoomen om het te kunnen lezen.

Analyseer de resultaten

Het klinkt logisch, toch is dit een aspect dat veel ondernemers vergeten. Uw online succes hangt voor een groot deel af van uw vermogen de resultaten te analyseren en op basis daarvan uw acties bij te sturen.

Zorg voordat u begint dus dat uw tools voor analyse op de juiste manier zijn ingericht.

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid