This Play Media (TPM), bureau voor display advertising, heeft een nieuw management. Hubert Mesken, Bart Jonk en Sander Kolkman zijn […]
De meerwaarde van display advertising in een bredere digital marketing strategie
Veel ondernemers en bedrijven zetten in op een digital marketing strategie. Diverse (online) middelen worden gebruikt om de doelgroep te bereiken, zoals social media, content, e-mail campagnes of zoekmachine optimalisatie. Ook bij bedrijven die deze middelen al inzetten, mag display advertising eigenlijk niet ontbreken. In dit artikel leggen we uit waarom display advertising een meerwaarde is in vrijwel elke digital marketing strategie.
Het doel van digital marketing
De meeste bedrijven zetten digital marketing in met één van de volgende doelen:
- Het vergroten van merkbekendheid
- Het genereren van (gekwalificeerde) leads
- Het verhogen van conversie en verkoop
- Het opbouwen en behouden van klantrelaties
- Het verbeteren van de klantenservice en aftersales
De middelen die daarvoor ingezet kunnen worden
De middelen die bedrijven daarbij inzetten kunnen uiteen lopen. Over het algemeen zien we bij onze klanten vaak het gebruik van bijvoorbeeld social media, e-mail campagnes en content, zoals blogs en video’s. Ook zien we bij veel bedrijven terug dat SEO (zoekmachine optimalisatie) wordt toegepast.
Veel van deze middelen vragen veel tijd (en soms ook veel geld) aan investeringen om iets op te bouwen. Voor een succesvolle e-mailmarketing heeft u een flinke mailinglist nodig, op social media moet u volgers opbouwen en voordat uw blogs of video’s goed gelezen en bekeken worden bent u flink wat tijd verder. Hetzelfde geldt voor SEO: voor goede posities in de zoekmachines is een lange adem vereist.
Ook display advertising is bij uitstek een digital marketing tool. Hieronder gaan we in op de toegevoegde waarde van display advertising ten opzichte van de hierboven genoemde marketingmiddelen.
De toegevoegde waarde van display advertising
Display advertising biedt op verschillende manier een meerwaarde in uw digitale marketing strategie.
#1 Direct resultaat
Eén van de grote voordelen van display adverteren is dat u direct resultaat kunt realiseren. Een display campagne kan snel worden ingericht en zodra de vertoningen worden uitgeserveerd, kunt u resultaat verwachten in de vorm van meer zichtbaarheid en bijvoorbeeld meer verkeer naar uw website.
#2 Meer zichtbaarheid
Display advertising is één van de meest effectieve manieren om uw zichtbaarheid te vergroten. Door uw advertenties te tonen op relevante websites en apps, kunt u de zichtbaarheid van uw merk vergroten en de herkenning ervan versterken. Miljoenen mensen gebruiken dagelijks apps en websites, ook uw doelgroep.
#3 Meerdere contactmomenten
Door display advertising naast andere digital marketing middelen in te zetten, creëert u meerdere contactmomenten met uw doelgroep. Misschien kent u de aloude marketingregel wel: er zijn minimaal 7 contactmomenten nodig om iemand over te halen klant te worden.
En dat werkt het beste als deze contactmomenten via verschillende middelen worden aangeboden (zie punt 6).
#4 Nieuwe mensen in beeld krijgen
Met veel van de hiervoor genoemde middelen richt u zich specifiek op mensen die al bij u in beeld zijn: lezers van uw e-mails, volgers op social media of bezoekers van uw website. Met display advertising kunt u zich focussen op nieuwe doelgroepen en berichten tonen aan mensen die u nog niet kennen. Dit kunnen we doen door specifieke doelgroeptargeting.
#5 Het bouwen van merkbekendheid
Zichtbaarheid is de basis van het opbouwen van bekendheid. En er zijn weinig middelen waarmee u meer zichtbaarheid creëert dan met display advertenties. Dankzij het visuele karakter (we kunnen stilstaan of bewegend beeld inzetten) lenen display advertenties zich uitstekend om aan branding te doen.
#6 Het versterken van de andere middelen
Misschien we de mooiste toegevoegde waarde van display advertising aan uw digital marketing strategie is synergie: het versterkt uw andere marketinguitingen. Bijvoorbeeld, als u een nieuw artikel publiceert, een aanbieding of productlancering heeft, kunt u display advertising inzetten om uw doelgroep daarvan op de hoogte te stellen.
U kunt met display advertising ook nieuwe doelgroepen doorverwijzen naar uw mailinglist, social media of actiepagina op uw website. En wat dacht u van mensen die naar aanleiding van de display ads naar u gaan zoeken in de zoekmachines? Daar kunt u weer op inspelen met uw SEO-activiteiten.
Zo creëert u meerdere touchpoints waarop u uw doelgroep kunt bereiken en met hen in contact kunt komen, wat de kans vergroot op interactie, conversies en klantloyaliteit.
Wilt u weten hoe display advertenties ook uw strategie kunnen versterken?
Display advertising biedt dus een aanzienlijke meerwaarde in een bredere digitale marketingstrategie. Het stelt u als bedrijf in staat om direct resultaat te behalen, de zichtbaarheid van uw merk te vergroten en meerdere contactmomenten met uw doelgroep te creëren. Daarnaast versterkt display advertising de effectiviteit van andere marketingmiddelen door synergie te creëren en verschillende touchpoints te benutten.
Wilt u weten hoe display advertising ook uw strategie kan versterken? Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend gesprek!