Ad exchanges zijn de partijen die de perfecte match tussen SSP en DSP verzorgen. Als het gaat om programmatic adverteren, kunnen we niet zonder ad exchanges.
In het programmatic ecosysteem vinden we tussen de aanbod- en vraagzijde (of SSP’s en DSP’s) in de zogenaamde ad exchanges. Deze zorgen dat vraag en aanbod geheel geautomatiseerd zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Er zijn vele grote ad exchanges en This Play Media is bij meer dan 30 van deze partijen aangesloten
Wanneer wij een match moeten maken tussen onze vraag en het beschikbare aanbod is het voordelig als het aanbod zo groot mogelijk is. Dat vergroot de kans dat we voor een lagere prijs de doelgroep kunnen bereiken.
Voorbeelden van ad exchanges zijn ppNexus, AOL, Microsoft Ad Exchange, Pubmatic, Xandr, Rubicon Project Exchange, Smaato en DoubleClick Adx. Er bestaan speciale exchanges voor specifieke content. Zo bestaan er exchanges waar alleen video’s worden verkocht.
Er zijn ad exchanges die alle soorten advertenties ondersteunen. Dus voor bijvoorbeeld display advertenties, audio advertenties, video advertenties en alle andere soorten ads zijn er exchanges beschikbaar.
Een advertentienetwerk is niet hetzelfde als een ad exchange. Een advertentienetwerk kunt u zien als een wederverkoper: een platform dat advertentieruimte aanbiedt op verschillende sites en in allerlei apps. Het grote verschil met een ad exchange is dat bij een ad exchange er een realtime bidding proces plaatsvindt.
Een ad exchange is daarom veel dynamischer en effectiever dan een advertentienetwerk.
Terug naar overzicht