Programmatic advertising is onze expertise

Programmatic advertising verdient een plek in uw marketing mix. Waar u vroeger met één advertentie de massa bereikte, kunt u nu met programmatic display advertenties één op één adverteren.

De techniek die we hiervoor toepassen heet programmatic advertising, ook wel programmatic buying of programmatic marketing genoemd. Op deze pagina leggen we uit hoe dat werkt.

Wat is programmatic adverteren?

Wat is programmatic advertising precies? Simpel gezegd is programmatic advertising, programmatic buying of programmatic marketing het geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte. Geautomatiseerde systemen en algoritmes zorgen ervoor dat de advertenties worden getoond aan de juiste personen, die we samen met u hebben afgebakend als uw doelgroep. 

De advertenties worden vertoond op die plaatsen waar uw doelgroep kijkt, bijvoorbeeld in populaire apps en op websites, zoals NU.nl.

Een belangrijk onderdeel van programmatic adverteren is de inkoop (programmatic buying) van de advertenties. Dat doen we op speciale marktplaatsen, zogenaamde ad-exchanges. In microseconden wordt de match gemaakt tussen het aanbod, de vraag en de hoogste bieder. We kunnen het programmatic display systeem dan ook opdelen in een aantal elementen: de aanbodzijde, ad networks, saleshouses en ad-exchanges. 

De voordelen van programmatic advertising

Programmatic marketing biedt vele voordelen voor zowel u als adverteerder, maar ook voor de uw doelgroep. Denk aan:

  • Specifiek targeten met uitingen die passen bij de fase in de klantreis
  • Een specifieke call-to-action die past bij de doelstelling van de advertentie
  • Automatisch aanpassen van het formaat van de advertenties aan het device waarop deze getoond wordt
  • Een eenvoudige manier om merkbekendheid te vergroten
  • Toegang tot vele internationale ad exchanges

Een ander belangrijk voordeel is dat programmatic display adverteren erg kostenefficient is. Dat komt doordat de inkoop (de veiling) van de ads volledig geautomatiseerd plaatsvindt. Wij zijn aangesloten bij veel ad-exchanges, waardoor we nog efficienter uw display advertenties kunnen inkopen.

Het programmatic buying ecosysteem

Het hele proces van programmatic adverteren is vast te leggen in een gesloten systeem: het programmatic ecosysteem. Dit bestaat uit een aantal verschillende schijven. Het systeem is op te delen in de aanbodzijde en de vraagzijde en daartussen zitten intermediairs die de vraag en het aanbod op elkaar afstemmen.

De aanbodzijde van het systeem

Op de aanbodzijde vinden de zogenaamde exploitanten. Dit zijn partijen die over advertentieruimte beschikken, dus waar de advertenties getoond worden. Dit zijn bijvoorbeeld NU.nl, Telegraaf, Buienradar en ruim 100.000 andere bekende en minder bekende apps en mobiele websites. We bepalen samen op welke kanalen u graag wel of niet wilt adverteren en geven op basis van uw doelgroepprofiel een passend advies.

De ad networks, saleshouses, SSP’s en DSP’s

De partijen met advertentieruimte, die we hiervoor noemden, verkopen hun advertenties niet allemaal zelf. Daarvoor schakelen ze intermediairs in, die de advertentieruimte van verschillende partijen bundelen. Dankzij het volumevoordeel dat hierdoor ontstaat kunnen zij efficiënter handelen. 

Deze intermediairs zijn ad networks en saleshouses. Hun aanbod wordt samengebracht in zogenaamde sell-side platforms (SSP’s). Zo’n SSP communiceert met een zogenaamde DSP, een demand-side platform, via een Ad Exchange. 

Ad exchanges

De ad exchange zit dus tussen de SSP en de DSP in en zorgt voor een match tussen vraag en aanbod. Dit gaat geheel geautomatiseerd. Wij zijn bij meer dan 30 van deze ad exchanges aangesloten, met als resultaat dat we enorm scherp kunnen targeten en inkopen. Als er meer aanbod is, wordt de prijs namelijk lager. 

Scherpe targeting dankzij programmatic adverteren

Dankzij dit programmatic adverteren systeem kunnen we uw display advertenties dus enorm scherp targeten. Omdat we bij veel ad exchanges aangesloten zijn, hebben we veel factoren waarop we kunnen segmenteren, zoals geografische factoren. Maar, we kunnen ook targeten op bijvoorbeeld interesse, koopintentie of eerder contact met uw bedrijf. 

Realtime bidding

Op een ad exchange wordt razendsnel de match gemaakt tussen een website- of appgebruiker enerzijds, en de aanbieder van een advertentie anderzijds. Op basis van het profiel van de gebruiker wordt in enkele milliseconden bepaald of een advertentie wel of niet getoond moet worden. 

Vervolgens wordt er door de verschillende vragende partijen in het demand-side platform een bod gedaan op deze advertentiepositie en de hoogste bieder wint. Dit proces verloopt volledig geautomatiseerd en vindt plaats in die ene miliseconde dat u uw webpagina laadt.

Programmatic advertising blijft ontwikkelen

Om scherp te kunnen targeten en de juiste advertenties bij de juiste doelgroep te krijgen, moeten we het spel van vraag en aanbod zo goed mogelijk spelen. En dat terwijl de techniek van programmatic advertising niet stilstaat. Data neemt bijvoorbeeld een steeds belangrijkere rol in. Data is onmisbaar om een match tussen vraag en aanbod te maken, maar wordt ook beter beschermd. De privacywetgeving wordt strenger en verandert. Onze experts volgen deze ontwikkelingen op de voet, om u als adverteerder op deze steeds veranderende markt optimaal te kunnen blijven bedienen.

Ons team met programmatic display specialisten

In ons team vindt u verschillende specialisten in programmatic adverteren. Deze ‘ad-ops’ professionals zijn exact op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de programmatic buying markt. Zo zorgen ze altijd voor de meest optimale display campagnes voor onze klanten.

Maar, ook de rest van ons team is goed op de hoogte van alle ins en outs van programmatic marketing en alles eromheen. Zo weten onze designers precies hoe ze de beste display banners voor programmatic doeleinden kunnen opmaken en weten onze accountmanagers hoe ze met programmatic advertising uw strategie kunnen verstevigen en hoe ze u kunnen helpen uw zakelijke doelen te bereiken.

Meer weten over programmatic adverteren?

Onze specialisten staan klaar om u meer te vertellen over programmatic adverteren. Bent u benieuwd wat uw mogelijkheden zijn als ondernemer of als mediabureau of marketingbureau? Neem contact met ons op!

This Play Media © Privacybeleid