This Play Media (TPM), bureau voor display advertising, heeft een nieuw management. Hubert Mesken, Bart Jonk en Sander Kolkman zijn […]
Outstream vs. Instream: wat is het verschil en wat zijn de voor- en nadelen?
Online video-advertenties worden steeds populairder en hebben hun effectiviteit bewezen in het bereiken van doelgroepen. Vrijwel elke grote website vertoont tegenwoordig video-advertenties. Maar niet alle advertenties zijn hetzelfde. We maken onder meer onderscheid tussen instream en outstream advertenties. Wat is het verschil tussen deze twee en wat zijn de voor- en nadelen? In dit artikel gaan we dieper in op de verschillen tussen outstream en instream videoadvertenties.
Wat zijn outstream videoadvertenties?
Outstream videoadvertenties zijn videoadvertenties die worden afgespeeld op websites of apps waar geen videocontent aanwezig is. Deze advertenties worden in een lege ruimte afgespeeld, meestal tussen de tekst van een artikel, zonder dat er sprake is van een video- of streamingspeler. Outstream videoadvertenties kunnen zowel automatisch worden afgespeeld zonder geluid als met een click-to-play-optie waarbij gebruikers moeten klikken om de video af te spelen.
Outstream heeft de mogelijkheden van video-advertenties enorm vergroot, nu kunt u immers overval adverteren. Bijvoorbeeld: halverwege een nieuwsartikel wordt een video getoond die automatisch afspeelt en ook vanzelf weer verdwijnt zodra de gebruiker verder scrollt. Outstream advertising is een mooie vorm van display advertising.
Voordelen van outstream videoadvertenties
Het inzetten van outstream video’s voor uw bedrijf heeft een aantal duidelijke voordelen.
Hogere viewability
Outstream videoadvertenties worden weergegeven op websites waar geen videocontent aanwezig is. Dit betekent dat de advertenties meer opvallen en er meer kans is dat de advertentie wordt bekeken. Een video die ineens in beeld verschijnt, valt immers meer op dan een video die al klaar staat om getoond te worden.
Kostenbesparend
Outstream videoadvertenties zijn over het algemeen goedkoper dan instream advertenties omdat ze geen video-inventory nodig hebben van uitgevers. Met andere woorden, het platform waarop de video getoond wordt, hoeft niet over de infrastructuur te beschikken om video’s in zijn eigen stramien te kunnen vertonen.
Flexibiliteit in plaatsing
Outstream videoadvertenties kunnen op verschillende plaatsen op de pagina worden geplaatst, wat zorgt voor meer flexibiliteit. Zo kan een outstream video juist aan het begin of het eind van een artikel geplaatst worden. Of tussen bepaalde stukken tekst in.
Nadelen van outstream videoadvertenties
Outstream video’s hebben vrijwel geen nadelen. Toch wordt er soms op een nadeel gewezen, al zijn wij bij This Play Media van mening dat dit voor de meeste mensen geen issue is.
Kan als storend worden ervaren
Outstream videoadvertenties kunnen worden gezien als storend. De video wordt immers tussen andere content getoond, als een soort pop-up. Wij denken dat het voordeel van deze eigenschap, namelijk dat ze beter worden gezien en meer opvallen, zeker opweegt tegen dit eventuele nadeel. Geen reden om niet voor outstream te kiezen dus.
Wat zijn instream videoadvertenties?
Instream videoadvertenties zijn videoadvertenties die worden afgespeeld binnen videocontent op websites en apps. Ze worden afgespeeld vóór, tijdens of na de videocontent. Instream videoadvertenties kunnen ook een click-to-play-optie hebben waarbij gebruikers moeten klikken om de video af te spelen.
Voordelen van instream videoadvertenties
Instream video’s hebben een belangrijk voordeel voor u als adverteerder.
Sluit naadloos aan bij doelgroep
Instream videoadvertenties worden afgespeeld binnen videocontent die gericht is op een specifieke doelgroep. Hierdoor is de kans groter dat de advertentie qua inhoud naadloos aansluit op de doelgroep en de behoeften en wensen van deze doelgroep.
Nadelen van instream videoadvertenties
Instream video advertenties hebben ook zeker nadelen. We noemen ze hieronder.
Lagere viewability
Instream videoadvertenties hebben vaak een lager viewability-percentage omdat gebruikers de advertentie kunnen overslaan of deze kunnen overslaan na een paar seconden. Hierdoor wordt de advertentie niet in zijn geheel bekeken.
Duurder
Instream videoadvertenties zijn over het algemeen duurder dan outstream videoadvertenties omdat ze video-inventory nodig hebben van uitgevers.
Beperkte creatieve opties
Instream videoadvertenties hebben beperkte plaatsingsmogelijkheden en creatieve opties, aangezien ze afhankelijk zijn van de videospeler van de website of app.
Outstream vs. Instream: welke advertentie moet u kiezen?
Het kiezen tussen outstream en instream videoadvertenties hangt af van uw doelstellingen, budget en doelgroep. In de meeste gevallen echter zal outstream video ruim kunnen voldoen aan uw doelstellingen en wensen.
Outstream video beschikt ook nog eens over enkele significante voordelen ten opzichte van instream video. Zoals de lagere kosten, hogere zichtbaarheid en meer flexibiliteit in plaatsing.
Bij This Play Media hebben we jarenlange ervaring met display adverteren en ook met outstream video adverteren. Onze experts weten hier alles van en kunnen u vertellen waarom deze manier van adverteren ook voor u interessant is.
Onze adviseurs komen graag bij u langs om de mogelijkheden van outstream video adverteren met u te bespreken.