Social media gebruik in Nederland in 2022

Social media worden elk jaar populairder, ook in Nederland. In dit artikel gaan we in op het social media gebruik in Nederland in 2022 en delen we ook de meest bezochte websites met je.

Nederlanders zijn zeer actief op sociale media. Niet gek, want ons land heeft een goed netwerk en bijna iedere volwassen Nederlander heeft toegang tot een smartphone, tablet of laptop. We maken dan ook massaal gebruik van sociale media, zoals Whatsapp, Twitter, Instagram, Facebook, Linkedin, TikTok en YouTube.

De redenen voor het gebruik van social media lopen erg uiteen, zoals je verderop in dit artikel kunt lezen.

Aantal social media gebruikers in Nederland

In 2022 waren er 15,6 miljoen sociale media gebruikers in Nederland. Dat zijn geen unieke gebruikers, maar is een optelling van het aantal social media accounts. Iemand kan natuurlijk over meerdere accounts beschikken. Veel mensen zijn actief op meerdere accounts, zoals Facebook, Instagram, Linkedin en TikTok.

Een Nederlander gebruikt gemiddeld 4,2 sociale media kanalen. Op dagelijkse basis gebruikt hij of zij er 2,2.

Social media gebruik naar leeftijd

Als we kijken naar de leeftijdsgroepen 15-19 jaar, 20-39 jaar, 40-64 jaar en 65-79 jaar, dan zien we dat de jongste groepen de meeste platform gebruiken en de oudste groepen de minste.

De jongste groep is ook het meeste aantal minuten per dag actief op sociale media, namelijk 156 minuten.

Bron: Newcom.nl

Gebruiksduur per dag

Nederlanders zijn per dag gemiddeld 1 uur en 21 minuten actief op sociale media. Dat is behoorlijk lang. Een mooie kans om die personen te bereiken, met social media advertising bijvoorbeeld. Je kunt daarmee, zoals uit deze cijfers blijkt, vrijwel iedereen in Nederland bereiken. Bovendien kun je je boodschap afstemmen op het doel dat men heeft met het social media gebruik, zoals winkelen of informatie opzoeken.

Redenen voor social media gebruik

Waarom gebruiken Nederlanders sociale media? Ook dat is onderzocht.

49% van de Nederlanders zegt social media te gebruiken om in contact te blijven met vrienden en familie. 43% gebruikt het om vrije tijd mee in te vullen. Met andere woorden, om lekker doelloos door de tijdlijn heen te scrollen.

31% van de Nederlanders gebruiken social media om nieuws tot zich te nemen. 19% gebruikt het om producten te vinden en 18% om content te vinden.

Andere reden voor het gebruik van sociale media zijn: nieuwe contacten maken, zelf iets posten over je leven, weten waarover wordt gepraat of bijvoorbeeld gebruik voor het werk.

Meer vrouwen of mannen op social media?

In Nederland is het percentage vrouwen op social media iets hoger dan het percentage mannen. 51,6% is vrouw, 48,4% is man.

Gebruikers per social media kanaal

Whatsapp is met een gebruiksdichtheid van 88% het populairste social media kanaal in Nederland. Daarna volgt Facebook met 71% en daarna Instagram met 58%. Facebook messenger wordt door 45% van de mensen gebruikt en Linkedin door 33%. Daarna volgt Pinterest met 32% en Snapchat met 28%. TikTok heeft 27% van de gebruikers en Twitter 25%.

TikTok is in 2022 wel de grootste stijger. Dit kanaal is met 75% gegroeid naar 3 miljoen gebruikers. Vooral onder jongeren en twintigers is TikTok populair.

Van de grotere platforms is Instagram procentueel het hardst gegroeid met 11% naar 6,6 miljoen gebruikers.

Videocontent wordt steeds populairder

Voor wat betreft het type content op social media, wordt videocontent steeds populairder. In 2022 is ongeveer 82% van de content videocontent. Als u dus van plan bent om werk te maken van een social media strategie, kunt u daar maar beter videocontent in meenemen. Gebruikers verwachten ook meer en meer videocontent te zien te krijgen.

Toekomstige ontwikkelingen

Hoe zal het social media gebruik zich verder ontwikkelen? De verwachting is dat het landschap verder versplintert. Verschillende kanalen worden steeds meer door verschillende doelgroepen, met verschillende doeleinden, gebruikt.

TikTok is bijvoorbeeld een echt ‘creators-kanaal’, waar gebruikers veel eigen content plaatsen. Op TikTok moet je als bedrijf ook alleen actief zijn als je echt bij het kanaal past.

Linkedin ontwikkelt zich nog steeds als het ultieme zakelijke sociale netwerk en daar zul je dan ook niet veel privéberichten van gebruikers vinden (al wordt dat ook op Linkedin wel steeds meer geaccepteerd).

We houden het in de gaten en in 2023 zullen we ongetwijfeld de nieuwe cijfers weer kunnen bekijken.

Bent u al actief op sociale media?

In 2022 zijn veel bedrijven actief op social media. Logisch: het biedt veel kansen om doelgericht uw doelgroep te bereiken. Niet alleen de grote merken zetten social media in, maar ook het mkb maakt volop gebruik van de mogelijkheden van Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter en alle andere kanalen.

U kunt social media natuurlijk inzetten voor organisch bereik, maar u kunt veel meer mensen bereiken met adverteren. Bent u al actief op social media?

Meest bezochte websites in Nederland

Naast het dagelijks gebruik van diverse social media, bezoeken we natuurlijk ook veel websites in Nederland. Benieuwd welke?

Volgens SEMrush waren dit in november 2021 de meest bezochte websites in Nederland.

  1. Google.com – 1.076.000.000 bezoeken
  2. YouTube.com – 404.000.000 bezoeken
  3. Facebook.com – 350.000.000 bezoeken
  4. AD.nl – 220.000.000 bezoeken
  5. Bol.com – 176.000.000 bezoeken
  6. Wikipedia.nl – 154.000.000 bezoeken
  7. Telegraaf.nl – 142.000.00 bezoeken
  8. NU.nl – 141.000.000 bezoeken
  9. NOS.nl – 111.000.000 bezoeken

Naast sociale media, zoals Facebook en YouTube, zijn nieuwsmedia zoals AD.nl en Telegraaf.nl erg populair. Met This Play Media kunt u advertenties inkopen op veel van deze populaire websites.

Wilt u alle data zelf inzien? Bekijk dan de rapporten die we hebben gebruikt om dit artikel samen te stellen: digital 2022 en het Nationale Social Media Onderzoek.

Aan de slag met social media advertising

Bij This Play Media zijn we specialist in display en programmatic. Maar, we kunnen u ook helpen met het inzetten van een succesvolle YouTube of Facebook campagne. Ideaal om specifieke doelgroepen te targeten met gerichte advertenties.

U kunt social media ads ook heel goed combineren met display advertenties. Zo bereikt u uw doelgroep via meerdere kanalen, creëert u nog meer awareness en wordt uw boodschap beter verankerd in het brein van uw potentiële klant.

Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden. We staan voor u klaar en zetten ons graag in om een sterke campagne te ontwikkelen.

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid