Ad exchanges

Ad Exchanges

Als het gaat om programmatic adverteren, kunnen we niet zonder ad exchanges.

Wat zijn ad exchanges?

Ad exchanges zijn de partijen die de perfecte match tussen SSP en DSP verzorgen. Klinkt ingewikkeld, maar valt best mee. De SSP’s zijn de Sell Side Platforms en de DSP’s de Demand Side Platforms. Met andere woorden: SSP’s zitten aan de aanbodkant en DSP’s aan de vraagkant van het systeem.

In dat programmatic ecosysteem vinden we tussen de aanbod- en vraagzijde (of SSP’s en DSP’s) de zogenaamde ad exchanges. Een ad exchange is een platform waarop vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Dit proces vindt helemaal automatisch plaats met behulp van ingewikkelde algoritmes en systemen.

Er zijn vele grote ad exchanges beschikbaar en This Play Media is bij meer dan 30 van deze partijen aangesloten. Daardoor hebben wij toegang tot een groot aantal DSP’s en SSP’s. Dit heeft als resultaat dat wij enorm scherp kunnen targeten en inkopen. En daar hebben onze klanten alleen maar voordeel van.

Meer aanbod is voordelig

Wanneer wij een match moeten maken tussen onze vraag en het beschikbare aanbod is het voordelig als het aanbod zo groot mogelijk is. Dat vergroot de kans dat we voor een lagere prijs de doelgroep kunnen bereiken, omdat we simpelweg meer aanbod hebben om uit te kiezen.

Voorbeelden van ad exchanges zijn ppNexus, AOL, Microsoft Ad Exchange, Rubicon Project Exchange, Smaato en DoubleClick Adx. Er bestaan speciale exchanges voor specifieke content. Zo bestaan er exchanges waar alleen video’s worden verkocht.

Ad exchanges samengevat

Simpelweg komt het er dus op neer dat een Ad Exchange een grote marktplaats is, waar vraag naar en aanbod van online advertentieruimte samenkomt. De verkopers bieden hier hun advertentieruimte aan en adverteerders (zoals wij, in opdracht van u) kopen deze ruimte in. En dat alles geheel geautomatiseerd.

Lees ook meer over onze expertise: programmatic advertising.

Terug naar overzicht
This Play Media © Privacybeleid