DOOH vs. traditionele buitenreclame: wat maakt het anders?

Bij ons kunt u terecht voor onder andere DOOH (Digital Out of Home) en traditionele buitenreclame. Maar, wat maakt DOOH nu zoveel anders dan traditionele buitenreclame? DOOH is een slimme en flexibele manier van digitaal adverteren. Waar en wanneer u dat als ondernemer wilt. Dat maakt DOOH in vergelijking met niet-digitale buitenreclame interactiever, dynamischer, kostenefficiënter en natuurlijk beter meetbaar. We gaan er in dit artikel dieper op in.

Een vergelijking: DOOH adverteren en statische buitenreclame

We kunnen DOOH en traditionele buitenreclame op een aantal punten met elkaar vergelijken: dynamiek, interactiviteit, kostenefficiëntie en bereik. Hier gaan we hieronder een voor een verder op in. 

DOOH is dynamischer 

DOOH maakt gebruik van programmatic advertising. Hierbij wordt advertentieruimte ingekocht via geautomatiseerde systemen waarna er een frequentie, een tijd en locatie wordt gekozen. Dat maakt DOOH dynamisch. Er kan direct worden ingespeeld op de behoefte van de doelgroep. Bijvoorbeeld in een stadion, tijdens een evenement, bij een tankstation of op een billboard langs de snelweg. 

We kunnen hiermee inspelen op actuele factoren zoals het weer, recent nieuws of actualiteiten. De campagne die wordt getoond aan de doelgroep kan altijd real-time én volledig op maat worden gemaakt én aangepast worden. Dit dynamische en relevante karakter van DOOH creëert meer betrokkenheid bij uw doelgroep, want de boodschap is al snel relevanter dan die van traditionele buitenreclame. 

Statische niet-digitale buitenreclame mist deze dynamiek. Een poster of flyer wordt één keer gedrukt en kan niet inspelen op actuele emoties. Bijvoorbeeld met bewegende beelden, actuele gebeurtenissen of triggers die vooraf worden ingesteld. Ook traditionele digitale buitenreclame zonder DOOH is veel minder dynamisch, flexibel en doeltreffend. De campagne kan niet realtime worden beheerd en de effectiviteit is vaak niet meetbaar. 

DOOH is interactiever

DOOH-campagnes kunnen interactief worden gemaakt. Een advertentie kan namelijk inspelen op een realtime aspect. Bijvoorbeeld wanneer het flink regent tijdens een evenement. Een perfecte manier om de doelgroep te herinneren aan het belang van een goede paraplu van merk X. 

Door deze interactiviteit kan een DOOH-campagne meer betrokkenheid en top-of-mind bewustzijn creëren bij uw doelgroep. Dit levert een waardevolle bijdrage op aan de merkbekendheid. Op sommige DOOH ads kan de doelgroep zelfs reageren of invloed uitoefenen op de beelden in de advertentie. Bijvoorbeeld door het invoeren van een shortcode via hun smartphone.  

Statische buitenreclame daarentegen is niet direct interactief. Het kan niet inspelen op een actuele situatie. De campagnes kunnen niet on-demand worden aangepast. Daardoor zijn ze als vanzelfsprekend ook minder interactief dan een Digital Out Of Home reclamecampagne. 

DOOH is kostenefficiënt 

DOOH advertising is kostenefficiënt. Er kan namelijk gericht worden getarget op specifieke dagen, dagdelen en locaties. Daardoor wordt de campagne gezien door een doelgroep die op dat moment relevant is. Door deze flexibele targeting kan een advertentiebudget efficiënt worden ingezet. Daarmee zorgt DOOH voor een uitstekende ROI of Return on Investment.  

Gewone buitenreclame kan minder exact targeten op een specifieke doelgroep. De reclame wordt dus ook gezien door een groep die niet of nauwelijks interesse heeft in het geadverteerde. De advertentieruimte wordt ingekocht voor een bepaalde periode. Vervolgens wordt de campagne 24 uur per dag getoond. Dat betekent dat een reclame voor bijvoorbeeld een ontbijtservice de doelgroep alleen in de ochtend bereikt. Minder kostenefficiënt dus. 

Straatbeeld met DOOH

DOOH heeft een steeds groter bereik

DOOH creëert een steeds groter bereik. Dat komt doordat digitale schermen niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij en onze directe omgeving. Ze verschijnen op steeds meer plaatsen langs de snelwegen, in winkelcentra, op luchthavens, treinstations, in uw lokale supermarkt en in voetbalstadions. De advertenties kunnen op wel 1000 plaatsen tegelijkertijd verschijnen. Daardoor creëren deze campagnes een indrukwekkend bereik als ze slim en op de juiste manier worden ingezet.

Steeds meer locaties met traditionele buitenreclame worden vervangen door DOOH-technieken.

De schermtechniek wordt ook steeds beter, waardoor schermen in het daglicht net zo goed te zien zijn als traditionele posters of billboards.

DOOH heeft voordelen in post-cookie tijdperk 

Eerder schreven we al over het uitfaseren van cookies. Een gevolg daarvan is dat DOOH nog veel relevanter wordt. Dan wordt namelijk contextual targeting veel belangrijker voor het bereiken van specifieke doelgroepen. En daarmee kan Digital Out-of-Home (DOOH) plotseling uiterst relevant worden. 

Elk scherm heeft namelijk toegang tot locatiegegevens en deze worden gegroepeerd in zogenaamde “Point of Interest” categorieën, zoals universiteiten of dierentuinen, als voorbeeld. Hierop kan de boodschap worden aangepast en dus alleen worden getoond als deze relevant is in de context van de (werkelijke) omgeving. 

DOOH adverteren met This Play Media?

Bij This Play Media zijn we gespecialiseerd in Digital Out Of Home campagnes. Afgestemd op de doelgroep, flexibel én zichtbaar waar en wanneer u dat wilt. Wilt u meer merkbekendheid of betrokkenheid creëren met slimme en digitale buitenreclame? 

Onze adviseurs informeren u graag over de uitgebreide mogelijkheden van DOOH-advertising. Uiteraard volledig afgestemd op de marketingstrategie van uw bedrijf en uw wensen en doelstellingen. Direct een demobanner van This Play Media aanvragen behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.   

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid