De transformatie van lokaal adverteren door online platforms en programmatic advertising

Met de opkomst van online platforms is de traditionele benadering van lokaal adverteren, zoals in lokale kranten en tijdschriften, volledig getransformeerd. Een van de meest revolutionaire ontwikkelingen in dit domein is programmatic advertising. In dit artikel gaan we dieper in op hoe online platforms, in combinatie met programmatic advertising, lokaal adverteren radicaal hebben veranderd, wat de voordelen van deze verschuiving zijn en hoe u hier als ondernemer van kunt profiteren. 

De evolutie van lokaal adverteren

In de afgelopen decennia heeft de digitale revolutie een enorme impact gehad op alle aspecten van ons leven. 25 jaar geleden kregen we al ons nieuws via televisie of de krant en als ons wilden orienteren op een aankoop, pakten we de Gouden Gids om de dealers in de buurt op te zoeken.

Ook de manier waarop we adverteren is in die jaren enorm veranderd.‘Vroeger’, dus voordat online ontwikkelingen zoals Facebook, YouTube, NU.nl en al die duizenden andere apps en websites bestonden, was lokaal adverteren voornamelijk beperkt tot traditionele media. We adverteerden in lokale kranten, op de radio en met flyers. Als ondernemer was u afhankelijk van deze kanalen om uw boodschap over te brengen naar de lokale gemeenschap. Hoewel deze methoden effectief konden zijn, hadden ze beperkingen op het gebied van bereik, targeting en meetbaarheid.

Met de opkomst van het internet en sociale media begonnen bedrijven nieuwe mogelijkheden te zien om hun lokale doelgroepen te bereiken. Online platforms zoals Google Ads, Instagram en (lang geleden) Hyves openden de deur naar geavanceerde targetingmethoden en meer meetbare resultaten. Hierdoor werd lokaal adverteren veel toegankelijker en effectiever.

Nieuwe mogelijkheden die vooraf ondenkbaar waren 

25 jaar geleden waren de mogelijkheden van adverteren via online platforms nog moeilijk voor te stellen. Maar toch hebben deze veranderingen het speelveld voor adverteerders compleet veranderd. 

Een van de meest opvallende veranderingen was de geavanceerde targeting en segmentatiemogelijkheden die online platforms boden. Adverteerders konden nu specifieke demografische gegevens, interesses, gedrag en zelfs locaties gebruiken om hun advertenties te richten op de exacte doelgroep die ze wilden bereiken. Dit was een enorme stap vooruit in vergelijking met traditionele methoden, waarbij de doelgroep veel breder en minder nauwkeurig was.

Een ander groot voordeel van online adverteren was de mogelijkheid om prestaties (in realtime) te meten en te analyseren. Adverteerders konden nu exact zien hoeveel mensen hun advertenties hadden gezien, hoeveel erop hadden geklikt en welke acties ze na het zien van de advertentie hadden ondernomen. Dit inzichtelijke niveau van meetbaarheid bood waardevolle gegevens voor het optimaliseren van advertentiecampagnes.

De rol van programmatic advertising 

Een van de meest revolutionaire ontwikkelingen in online adverteren is het concept van programmatic advertising. Dit verwijst naar het geautomatiseerde proces van het inkopen en weergeven van advertenties via online advertentie-exchanges. 

Programmatic advertising maakt gebruik van geavanceerde algoritmes en data-analyse om advertenties real-time aan te bieden aan relevante doelgroepen, op basis van verschillende parameters zoals locatie, demografie en interessegebieden.

Dit maakt het mogelijk om ook buiten de grote platforms, zoals Facebook, Instagram, Linkedin en YouTube, te adverteren met display advertenties. Bij This Play Media zijn we gespecialiseerd in programmatic adverteren. Deze bijzondere techniek heeft nu ook zijn weg gevonden naar de buitenreclame, waardoor ook adverteren in de publieke ruimte naar een nieuw niveau is getild. 

Enkele voordelen van programmatic advertising bij lokaal adverteren

Programmatic advertising biedt vanzelfsprekend enorm veel voordelen voor lokaal adverteren. Zo stelt het u als adverteerder in staat om advertentieruimte in real-time te kopen (dat doen wij natuurlijk voor u middel geautomatiseerde processen). Dit betekent dat advertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep kunnen worden getoond. 

Daarnaast kunt u met programmatic gebruik maken van geavanceerde targetingmogelijkheden, zoals contextuele targeting, gedrags- en interessegerichte targeting, en geo-targeting op basis van GPS-locatiegegevens. Adverteren binnen een bepaald postcodegebied is bijvoorbeeld één van de mogelijkheden!

Uitdagingen voor programmatic advertising

Uitdagingen horen er natuurlijk ook bij. De belangrijkste uitdaging op het gebied van programmatic adverteren is de privacy. Met de toenemende datawetgeving, zoals de GDPR en AVG, wordt het verzamelen van gegevens complexer. En data is wel nodig om nauwkeurig te kunnen targeten. Het opbouwen van first-party-data wordt daarom steeds belangrijker. 

Daarnaast is het belangrijk te adverteren op gekwalificeerde, goedgekeurde websites en platforms. Wij werken daarom alleen met de beste DSP’s en nauwkeurig beoordeelde white- en blacklists. 

Profiteert u ook van deze ontwikkelingen?

Meer dan ooit kunt u als ondernemer profiteren van deze digitale ontwikkelingen. Het bereiken van uw doelgroep is efficienter en effectiever dan ooit. De opkomst van online platforms heeft lokaal adverteren getransformeerd en de rol van programmatic advertising heeft deze transformatie naar een hoger niveau getild. 

Ook lokaal adverteren in premium landelijke titels 

Bij ons adverteert u lokaal, maar dat wil niet zeggen dat we niet op landelijke titels adverteren. Met This Play Media kunt u via premium platforms, zoals NU.nl, Telegraaf of Buienradar, toch lokaal bereik realiseren. 

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor uw bedrijf? Onze specialisten komen graag bij u langs voor een vrijblijvend gesprek!

Ook interessant voor u

This Play Media © Privacybeleid