Door te kijken naar het aanbod van advertenties aan de ene kant en het profiel van een websitebezoeker aan de andere kant, wordt door middel van realtime bidding ter plaatse bepaald of een advertentie wel of niet aan een bezoeker wordt getoond. Volledig geautomatiseerd. Daarbij spelen vele factoren een rol, zoals de kenmerken van de bezoeker (op welk device is deze actief, wat is het online gedrag van deze bezoeker) of externe invloeden (wat is de temperatuur vandaag, hoe laat is het). Zo ontstaat een zo maximaal mogelijke match tussen een bezoeker en een adverteerder, tegen zo efficiënt mogelijke kosten.
Op het moment dat u een webpagina of een app laadt, waarop display-advertenties worden aangeboden, bekijkt deze ad exchange razendsnel welke informatie er over u bekend is. Denk aan de browser die u gebruikt, het besturingssysteem (zoals Android of IOS), maar ook uw browsegeschiedenis indien u daar toestemming voor hebt gegeven. Daarbij worden ook omstandigheden als het tijdstip, het weer of de locatie waar u zich bevindt meegenomen.
Al deze informatie wordt samengebundeld en gekoppeld aan een vraag in het demand-side platform die hier goed bij past. Vervolgens wordt er door de verschillende vragende partijen in het demand-side platform een bod gedaan op deze advertentiepositie en de hoogste bieder wint. Dit proces verloopt volledig geautomatiseerd en vindt plaats in die ene miliseconde dat u uw webpagina laadt.